Dold kamera mot nystartat apotek i Uppdrag granskning

SVT:s program Uppdrag granskning sänder inom kort en serie om läkemedlet Ozempic, där bland andra det nystartade apoteket Apovital granskas. Apovital, som tidigare hette Apoviva, vänder sig mot den bild som ges av företaget i programmet och mot att redaktionen använt dold kamera.

Apovital har tagit del av utskrifter av delar av Uppdrag gransknings program som handlar om Apovital, där en reporter besöker Apovitals lokaler i Eslöv med dold kamera.

– Jag välkomnar kritisk granskning av läkemedelsbranschen, men tyvärr riskerar tittarna att få en felaktig bild av vårt nystartade apoteksföretag i Uppdrag gransknings program. Apovital framstår som en ljusskygg och oseriös verksamhet, och intrycket blir att vi enbart vill förmedla läkemedlet Ozempic till vissa patienter. Den bilden stämmer inte med verkligheten, säger Ali Kouchek, styrelseordförande i Apovital.

– Jag förstår att den som väntar sig att Apovital ska vara en klassisk apotekskedja kan få intryck av att något är underligt, eftersom våra lokaler ligger i ett industriområde. Men vi håller på att starta upp ett nätapotek, inte en kedja som satsar på butiker i gallerior och köpcentrum. Detta har vi förklarat för Uppdrag granskning, men de verkar ändå välja att framställa oss som ett skumt företag, säger Ali Kouchek.

Läkemedlet Ozempic är framtaget för att behandla diabetes och har visat sig fungera även vid kraftig övervikt. Den stora efterfrågan har lett till att det ofta har varit brist på läkemedlet. Uppdrag gransknings reporter undrar enligt utskriften hur Apovital ”lyckas säkra sina leveranser” av Ozempic.

– Skälet till att vi oftare än en del andra apotek har haft tillgång till Ozempic är att vi har varit snabba på att beställa så fort det finns tillgängligt. Konstigare än så är det inte. Totalt sett har vi hittills sålt 262 förpackningar av Ozempic, säger Ali Kouchek.

Uppdrag granskning berättar också om Apovitals samarbete med vårdföretaget Ayd, ett samarbete som nu är avslutat. I programmet framförs hypotesen att Apovital endast vill leverera Ozempic till Ayds patienter, och att detta skulle vara förklaringen till att det är svårt att hitta Apovitals lokaler.

– Det stämmer inte alls. Dessutom är antydningen i grunden affärsmässigt ologisk. Vi vill självfallet hjälpa så många kunder som möjligt med deras läkemedelsbehov. Samarbetet med Ayd var ett pilotprojekt som innebar att vi fick våra första nätkunder i ett uppbyggnadsskede, säger Ali Kouchek.

Ali Kouchek är också kritisk mot att redaktionen valt använda dold kamera vid sitt besök i företagets lokal.

– Jag har svårt att se att Uppdrag gransknings agerande stämmer överens med de pressetiska reglerna, som säger att dold kamera bara ska användas i undantagsfall och när det inte går att få informationen på annat sätt. De har aldrig bett att få komma till oss och filma våra lokaler, så den vägen prövade de inte innan de dök upp med dold kamera, säger Ali Kouchek.

Det första avsnittet av Uppdrag gransknings serie om Ozempic planeras att publiceras på SVT Play från den 9 september och sändas i SVT1 den 11 september. 

Apovital väljer nu att publicera hela korrespondensen med Uppdrag granskning på sin hemsida Ladda ner PDF.

 

För mer information:
Ali Kouchek, styrelseordförande, Apovital (tidigare Apoviva), [email protected], 070-281 25 61

www.apovital.se